Fregatten Peder Skram


Under den kolde krig var fregatterne Peder Skram og søsterskibet Herluf Trolle flådens kommandoskibe. Herfra ville den danske og vesttyske flådes invasionsforsvar af Nordvesttyskland og Danmark blive ledet.


PEDER SKRAM var i stand til selv at deltage i forsvaret af Danmark og var til opgaven udrustet med både kanoner, missiler og torpedoer. Derudover var fregatterne hurtige og velsejlende, bl.a. i kraft af deres maskineri, hvor de var de første større orlogsskibe med en kombination af gasturbiner og dieselmotorer med stilbare skrueblade til at regulere farten.


I 1982 blev PEDER SKRAM verdenskendt i Danmark, da et Harpoon-missil ved en fejl blev affyret fra fregatten.


Missilet detonerede i et sommerhusområde i Lumsås ved Sjællands Odde.


Ved eksplosionen blev fire sommerhuse totalt ødelagt og 130 andre beskadiget. Ingen mennesker kom heldigvis til skade.

BESÆTNINGEN


Besætningen bestod af officerer, sergenter, menige konstabler samt i begyndelsen også værnepligtige menige. Fra 1966 til 1977 var besætningen på 202 mand.


Efter om armeringen og overgang til computerbaseret plottersystem kunne besætningen i 1977 reduceres til 172 mand, fordelt med 22 officerer, 20 sergenter og 130 menige marinekonstabler og værnepligtige orlogsgaster.

Ved forøget beredskab blev besætningen forøget med 4 officerer og 15 konstabler. Officerer og sergenter boede enkelt- eller 2 mands lukafer med fælles bad og toilet. Den menige besætning boede på fire banjer

SKIBSNUMMER


Hvert besætningsmedlem havde et skibsnummer ombord og var opdelt i Kongens og Dronningens kvarter. Førstnævnte omfattede besætningsmedlemmer med ulige numre og den sidstnævnte omfattede dem med lige numre. Skibsnummeret indikerede, hvor det enkelte besætningsmedlem skulle være under de forskellige opgaver, der skulle løses i forbindelse med eksempelvis kamp, havari og havnemanøvre.

Besætningen var ligeledes inddelt i 4 divisioner: Operations-, våben-, teknik- og forvaltningsdivisionen. Operationsdivisionen tog sig af det taktiske og kommunikationsmæssige. Våbendivisionen tog sig af fregattens våbensystemer og deres vedligeholdelse. Teknikdivisionen tog sig af fremdrivningsmaskineriet, hjælpemotorer og el-systemerne. Forvaltningsdivisionen tog sig af det administrative, herunder løn, forplejning og underbringelse af besætningen.

Skibschefen, hans stedfortræder, næstkommanderende, samt de 4 divisionschefer udgjorde skibsledelsen. De var de eneste, der havde deres eget lukaf. De øvrige officerer og befalingsmænd var normalt indkvarteret i 2 mandslukafer. Det menige mandskab boede på fælles banjer, hvor de sov i faste køjer i 3 rækker over hinanden. Officererne skaffede (spiste) i officersmessen, sergenter og oversergenter skaffede i sergentmessen og de menige skaffede i en fælles skaffebanje, også kaldet cafeteriet.

Hovsa - missilet 6. september 1982


Den 6. september 1982 gennemførte orlogskaptajn Henning G. Olsen fra Søværnets Materielkommando en rutinekontrol af fregattens HARPOON-system. En utilsigtet hændelse førte til, at et harpoon anti-skibsmissil klokken 11.22 blev affyret fra Peder Skram fra det sydlige Kattegat.

Missilet fløj i fem meters højde 34 km på kurs 123, før det klokken 11:32 detonerede mod nogle træer i et sommerhusområde i Lumsås, Sjællands Odde.


Ved eksplosionen blev fire sommerhuse totalskadede og 130 andre beskadigede i større eller mindre omfang. Ingen mennesker kom til skade. En ny kommissionsdomstol af 9. juli 1984 fandt ikke anledning til, at der skulle rejses tiltale mod andre. Henning G. Olsen blev idømt en “irettesættelse” – en såkaldt “næse”, og forsvarets samlede udgifter blev efterfølgende udlignet af den amerikanske producent af HARPOON-systemet.


Forsvarsaftalen af 1984


Som led i forsvarsaftalen af 1984 blev det bestemt at fregatterne Peder Skram og Herluf Trolle skulle udfases i 1988.


I invasionsforsvaret skulle fregatternes opgaver overtages af mobile kystmissiler monteret på lastbiler, samt de nytilkomne mindre enheder af Standard Flex klassen.

Den 4. januar 1988 blev kommandoen strøget på de to fregatter. Et forsvarsforlig, indgået den 8. marts 1988, skulle betyde afslutningen på fregatternes æra i Flåden.


Ingen kunne dengang vide, at Flåden 25 år senere skulle have tre store, nybyggede fregatter, der hver var mere end dobbelt så store som Peder Skram.


Skibet blev solgt på auktion i 1992 og efterfølgende overdraget til fonden Peder Skram.


Skibet fremtræder som det så ud før kommando nedhalingen i 1988.

Det siger vores kunder
Paul Kosoff

The best museum ship I have seen :) If you ever wondered what a modern big warship has inside, it is for you. You can explore on your own most of the ship, from an ammunition chamber and engines through crew berths, kitchen and jail, up to a bridge and combat information centre.

Se mere
3 måneder siden
Pia Maria Lie

Fantastisk museum som fortæller historien om Danmarks rolle under den kolde krig. Du kan sagtens bruge et par timer på de tre skibe, og hvis du er heldig, kan du også nå op i kranen. Besøg det nu, mens de frivillige guider stadig kan fortælle deres historier om livet i søværnet og på skibene.

(Translated by Google)
Fantastic museum that tells the story of Denmark's role during the Cold War. You can easily spend a couple of hours on the three ships, and if you're lucky you can also get up to the crane. Visit it now while the volunteer guides can still tell their stories about life in the navy and on the ships.

Se mere
3 måneder siden
Christoph Demandt

An outstanding experience, especially for me as a former German Navy sailor to board a NATO Cold War vessel for the first time again after 35 years. I could show my 12yo son what military service was like when I was young.
Thanks so much!

Se mere
3 måneder siden
The Emy4

A stunning experience. War and sailing enthusiasts alike will be enamored with the experience: the entire ship can be visited, from the engine rooms to the crew cabins, from the magazines to the weapon systems. You can both explore peacefully on your own or ask for information from the sailor curators; there are also QR codes to get more information over what you're seeing.
Keep in mind, it's really full of tight spaces and steep ladders!

Se mere
3 måneder siden
Florence P

Dans la zone militaire Nyholm, ouverte au public, se trouvent trois anciens bâtiments de la marine royale danoise pouvant être visités : la frégate Peder Skram, le sous-marin Saelen ainsi que le navire lance torpilles Sehested. Accueil très chaleureux par des vétérans qui maîtrisent l'anglais à la perfection. Visite libre ou guidée. Un endroit que je recommande chaleureusement qui est parfaitement adapté aux familles avec enfants. J'y ai passé l'après-midi et j'ai beaucoup aimé. (Je n'ai visité que la frégate et le sous-marin). Conseil : bien se renseigner sur les jours et heures d'ouverture avant de se déplacer.

Se mere
4 måneder siden
Michael Basse

Super spændende sted, og meget venlige personale. Og børn må pille ved alle knapper og håndtag. Klart et besøg værd

(Translated by Google)
Super exciting place, and very friendly staff. And children are allowed to touch all the buttons and handles. Definitely worth a visit

Se mere
4 måneder siden
Privatlivspolitik

OK