Nyholm og Mastekranen

I 1680 godkendte kong Christian 5., at flåden blev flyttet fra Københavns inderhavn og til det område, som vi i dag kender som Holmen. I løbet af de følgende mange år blev flådens virksomheder og institutioner flyttet fra området omkring Bremerholm og til Holmen. For at skabe plads blev Holmen samtidig udvidet til det område, som vi kender i dag.

På Nyholm anlagde man beddinger til bygning af orlogsskibe. Det første skib, som blev søsat fra Nyholm, var linjeskibet Dannebrog i 1692. Det sidste skib, bygget på Nyholm, løb af stabelen i 1918, hvorefter skibsbyggeriet og en række værksteder blev flyttet til Dokøen. Her byggede Orlogsværftet skibe til Søværnet frem til 1970.

Det store vandareal mellem Nyholm og Sjælland blev kaldt “Flådens Leje”. Her lå flådens skibe, når de ikke var på togt.

Holmen fungerede som Søværnets hovedbase frem til 1993, hvor basen lukkede og flådens skibe blev overflyttet til Korsør og Frederikshavn.

Den mest markante bygning på Holmen er Mastekranen fra 1749. Kranen blev brugt til kølhaling af skibe og isætning af master. Den er bygget helt af træ, og muren rundt omkring er kun en skal, der beskytter træværket mod vind og vejr. Kranen var i stand til at løfte tyve tons – med håndkraft.

Mastekranen er normalt kun åbent for besøgende efter aftale samt på kulturnatten i oktober.